Onderwijsstad

 

Rechtvaardige scholen maken het verschil

Antwerpenaars moeten weer de mogelijkheid hebben om de maatschappelijke ladder te beklimmen. De ladder waarop elke Antwerpenaar klimt, hoeft niet altijd even hoog te reiken. Maar ze moet op stabiele grond staan en de afstand tussen de sporten mag niet te groot zijn. Ook mensen met korte armen en benen moeten vooruit kunnen geraken. En er mogen geen sporten tussenuit worden geslagen, zoals het huidige stadsbestuur doet. Voor wie bovenaan de ladder staat is dat niet erg. Voor wie nog een heel eind moet klimmen, is dat onbegonnen werk. Dat vergroot de ongelijkheid nog.

Wij willen zwaar inzetten op onderwijs en een stimulerende aanpak van werklozen. Als we kinderen gelijke kansen willen geven, moeten we zorgen dat ze al niet vanaf het begin achterop hinken. We moeten ze in het kleuter- en lager onderwijs bij de les houden, zorgen dat ze daar geen achterstand oplopen omdat ze niet in een kansrijk milieu zijn geboren. Maar we nemen ook in het secundair onderwijs maatregelen. Te beginnen in het technisch en beroepsonderwijs. Met een droomplan voor onze jeugd. Minder drugsdealende patsers, maar bekwame metselaars.

We moeten ons vakonderwijs opwaarderen en de afgestudeerde jongeren naar de arbeidsmarkt begeleiden. Dat is een belangrijke opdracht voor een nieuw stadsbestuur. In samenwerking met alle schoolnetten, bedrijfsleven en vakbonden. Rechtvaardige scholen zijn scholen die excellent onderwijs koppelen aan het maximaal terugdringen van de ongelijkheid tussen hun leerlingen.

  • Met een urgentieplan brengen we de ongekwalificeerde uitstroom tegen 2030 van meer dan 20% naar 5%
  • We zetten in eerste instantie in op basisonderwijs (kleuter- en lagere school) en TSO en BSO. We hanteren daarbij heldere en meetbare doelstellingen, die niet vrijblijvend zijn.
  • Door het sluiten van een banenpact met het bedrijfsleven garanderen we jongeren met een beroepsopleiding een goede werkplek.
  • We zijn voorstanders van kleinere klassen of klassen met meer dan één leerkracht per klas.
  • Beginnende leerkrachten willen we door een ervaren coach laten begeleiden.
  • Voor ons weerspiegelt het lerarenkorps de diversiteit van de stad, met ook mannelijke leerkrachten in de basisschool, leraars met migratieachtergrond…
  • We realiseren maximale leerwinst zodat elke leerling in elke school in het zesde leerjaar van de lagere school en na de eerste graad middelbaar onderwijs voldoende sterk staat.
  • Door te focussen op leerwinst en op individuele leertrajecten voorkomen we zittenblijven zo veel mogelijk.
  • We willen de studiekeuze uitstellen tot na de eerste graad middelbaar onderwijs of door de reorganisatie van het leerplichtonderwijs in drie graden van vier jaar.
  • We bieden taalondersteuning aan gedurende de hele schoolcarrière.
  • We kiezen ervoor dat leerlingen in het lager onderwijs hun huiswerk op school
  • Het deeltijds kunstonderwijs en andere aanbieders van kunstonderwijs betrekken we bij het dagonderwijs voor het aanbieden van artistieke en culturele vorming, ook tijdens de middagpauze.
  • We willen voorschoolse, naschoolse en middagopvang die meer is dan babysitten en bijdraagt aan de ontwikkeling van creatieve, sportieve, samenlevingsgerichte vaardigheden.
  • We voeren een refterrevolutie door waarbij scholen alle kinderen in een gezellige ruimte via sociaal economieprojecten een gezonde lunch
  • We willen dat de schoolgebouwen ook buiten de lesuren worden benut.
  • We willen dat ouders met een migratieachtergrond tijdens de lesuren op school Nederlandse taalles kunnen volgen.

 
We kiezen voor excellent onderwijs en elke leerling verdient dezelfde kansen.
 
 
 
 
Ontdek onze standpunten

Veilige Stad

Mobiele Stad

Sociale Stad

Woonstad



Download ons volledige programma voor Antwerpen